Új megoldások az ingatlanközvetítésben - csak kárt okoznak a szakmának?
Mindig akadnak új próbálkozások az ingatlanközvetítésben, melyek a már ismert ingatlanközvetítői rendszert “reformálnák” meg. Az ígéretek kecsegtetők, a szakemberek azonban óvatosságra intik az ingatlanosokat.
Van az ingatlanközvetítésnek egy kialakult rendszere hazánkban, melyet valamilyen mértékben mindenki ismer, aki adott vagy vásárolt már lakást, és közben kapcsolatba került egy-egy ingatlanossal.
Az ingatlanközvetítők ma Magyarországon tevékenységüket végezhetik önállóan, egy kisebb ingatlanközvetítő irodánál, illetve egy nagy hálózat keretei között. Egy ismert hálózat, vagy nagyobb önálló iroda az ingatlanközvetítő számára többek között kínál egy brandet, irodahelyiséget, adatbázist, képzéseket, támogatást és még sok egyebet, melyek az ingatlanközvetítői munkáját segítik. Ezért cserébe az ingatlanközvetítői jutalék egy része a hálózat és az ingatlaniroda bevételét képezi, míg a jutalék egy másik része az ingatlanközvetítőé.
A teljes jutalék ígérete
Érthető, ha az ingatlanosok szeretnék a közvetítői jutalék minél nagyobb részét megtartani maguknak. Ezt használja ki több új rendszer, mely csatlakozásra csábítja az ingatlanközvetítőket. Balla Ákos, a Balla Ingatlanirodák tulajdonos-ügyvezetője azonban óva inti őket az elhamarkodott döntéstől.
A legfontosabb, amit az új rendszer kínál: nagyobb bevétel az ingatlanközvetítők számára, mint egy iroda esetében. Mégpedig azáltal, hogy az irodának járó részt is megtarthatja magának az ingatlanközvetítő. Egészen pontosan az ajánlat úgy hangzik, hogy a teljes jutalékukat megtarthatják, és csak egy fix havi díjat kell kifizetni a "rendszer működtetőjének".
Magukra utalt ingatlanosok
Ez persze csábító lehet első látásra, azonban mint Balla Ákos felhívta rá a figyelmet, a valóság nem ez, és komoly kockázattal jár az ingatlanközvetítők számára. Az ingatlanközvetítő ugyanis a rendszerbe való belépésétől kezdve magára van utalva, és a rendszer nem ugyanazokat a lehetőségeket nyújtja számára, mint egy ingatlanközvetítő iroda. Az ingatlanos önállóságából adódik, hogy ismeretlen szereplőként jelenik meg a piacon, aki mögött nincs ott a brand és az ismertség, hogy fokozza az ügyfelek bizalmát. Ezáltal pedig jóval nehezebbé válik új megbízások szerzése.
Emellett nem elhanyagolható tényező az sem, hogy saját céget kell fenntartania, annak minden költségével és kötelezettségével együtt, illetve viselnie kell a különféle kiadásokat, többek között a hirdetésekét, telefonszámlát stb. Ráadásul nincs képzés, iránymutatás, és mivel nincsenek szabályok, elvárások, kollégák és csapatértekezletek, így viszonylag nagy a hibázás lehetősége is. Adatbázis és együttműködés tekintetében csak ígérnek ezek a rendszerek, valós állomány és keresztértékesítés azonban nincs, és az így dolgozók megbízhatatlansága miatt a komolyabb cégek általában elzárkóznak a velük történő együttműködéstől - fogalmazott Balla Ákos.
A minőségi szolgáltatásnak ára van
Mint megjegyezte, nem véletlen, hogy a piac nagy szereplői jelentős összegeket költenek a márkájuk ismertté tételére, a minőségbiztosításra, irodák fenntartására, oktatásra. Hiszen ezek azok a tényezők, melyek végül is behozzák az ügyfeleket, és egyben biztosítják azt, hogy az ügyfél az elvárt minőséget kapja. Ez a minőségi szolgáltatás indokolja azt, hogy egy adott összeget le kell leadnia az ingatlanközvetítőnek egy-egy ingatlan eladása után.
Balla Ákos szerint, aki mögött nincs ott egy iroda és így a márka ereje, az ennek következtében kevesebb ügyfélre számíthat, illetve a gyengeségeit csak a piaci átlag alatti jutalékot alkalmazva tudja kompenzálni. Ugyanakkor a költségei nem lesznek alacsonyabbak. Tehát összességében kénytelen lesz - valójában magas költségek mellett - kisebb bevétellel beérni.
Tényleg megéri?
Balla Ákos egy gyors számítást is végzett, melyből kiderül, hogy nem biztos, hogy jól jár az, aki belevág. Hiszen ha egy ingatlanközvetítőnek mondjuk van két eladása egy hónapban, és a jutalékszintje 50 százalékos, így marad számára legalább 300-400 ezer forint + áfa bevétel. Egyéni, kis piaci szereplőként szinte biztos, hogy kevesebb lesz a megbízása, ráadásul lehet, hogy mindezt alacsonyabb, 1-2 százalékos jutalék mellett éri el. Így a bevétele mindössze 150-200 ezer forint körül alakul, melynek egy jelentős részét le kell adnia havi díjként a rendszer használatáért, illetve számolnia kell a már fent sorolt további kiadásokkal. Ezek miatt elképzelhető, hogy gyakorlatilag nulla forint lesz a nyeresége a hónap végén, sőt elképzelhető az is, hogy veszteséget realizál.
De még ha ugyanúgy el tudna adni két lakást havonta, mint egy hálózatnál dolgozva, az alacsonyabb jutalék, a rendszer használatának díja és az egyéb költségek miatt összességében kisebb lesz a bevétele: mintegy 150-200 ezer forint környékén alakul. Ez pedig jóval kevesebb, mint amit például a Balla Ingatlanirodánál elért volna ingatlanközvetítőként - tette hozzá a szakértő.
A másik módszer: a vevőktől kért jutalék
Az előbbi mellett felbukkant egy másik megoldás is a hazai ingatlanpiacon, mely szintén igyekszik magához csábítani a tapasztalt ingatlanosokat. Ebben a rendszerben az az újdonság, hogy nem vagy nem csak az eladóktól kér jutalékot, hanem a vevőktől, és tulajdonképpen őket képviseli. Egyes külföldi országokban ugyan működnek ilyen rendszerek, Balla Ákos szerint azonban ennek a megoldásnak nálunk nincs kultúrája, így nem működőképes. Ezt támasztja alá az is, hogy egy korábbi ötlet, a közvetítői díj felezése is megbukott a piacon.
Habár az ötletnek azon kiindulópontja szerinte is helyes, hogy az eladók valóban nem szívesen fizetnek 5-6 százalékos jutalékot, nem az a megoldás, hogy a vevőktől próbáljuk a jutalékot megszerezni, még ha annak mértéke alacsonyabb is. Ez a legjobb esetben is csak akkor működik, ha vevői nyomás van a piacon, azaz a vevőknek szüksége lehet úgymond "képviseletre", melyért cserébe hajlandóak egy adott összeget is áldozni - mutatott rá Balla Ákos.
Véleménye szerint a piac azonban fordul, tehát az elmúlt hónapokban jellemző vételi nyomás lassan véget ér, így pedig semmi sem indokolja ezt a konstrukciót. Vagyis ennek kitalálói közel két éves csúszással figyelik a piac folyamatait, és lemaradtak arról, hogy a rendszert akár átmeneti időre is bevezessék a piacra. Szerinte az a legnagyobb gond az elképzeléssel, hogy az ingatlanközvetítőik nem jutnak elegendő számú eladó lakáshoz, így ha lesz is vevőjük, akit képviselnek, nem tudnak mit eladni nekik. Ezáltal pedig nem lesznek tranzakcióik, melyből bevételük származhatna.
Nem nyertek teret, de kárt okoznak
Habár a fentebb említett kezdeményezések már jó ideje jelen vannak a piacon, nem véletlen, hogy a nagyközönség még nem hallott róluk. Mivel a koncepcióik alapvetően elhibázottak, így jelentős erőfeszítéseik ellenére sem sikerült számottevő szereplővé válniuk a piacon. Ennek ellenére tevékenységükkel jelentős károkat okoznak az ingatlanközvetítői szakma számára - tette még hozzá Balla Ákos.
A szakember az ingatlanjukat eladóknak azt javasolja, hogy inkább forduljanak megbízható, komolyabb cégekhez, ha szakmai segítségre van szükségük. Tőlük jobb szolgáltatásra számíthatnak, mint az említett "virtuális közösségektől" és a nem számonkérhető, ismeretlen cégektől.
További ingatlan hírek