Jönnek az önjáró autók, nem lesz szükség a BKV-ra?
Vitézy Dávid szerint az önjáró autó mellett a villamos is kell a jövő Budapestjének.
Szükség van digitalizációra, de azért a mozdonyokat sem szabad elfelejteni – ütötte fel előadását Vitézy Dávid, aki a közlekedési múzeum igazgatója, a Budapesti Közlekedési Központ volt vezérigazgatója.
Forrás: 24.hu Három éve a tömegközlekedés, a kerékpározás és a gyaloglás a 60 százalékát adta ki együttesen a fővárosi közlekedési tortának. Budapest hosszútávú terve, hogy a fenntartható közlekedési formák használata elérje a 80 százalékot 2030-ra.
Belátható horizontra került viszont egy új technológia: az önjáró autók, amik akár taxiszerű hálózatban is működhetnek a jövőben. Ezért a technológiai próféták szerint érdemes mindent kidobni, amit eddig gondoltunk a közlekedésről.
Milyen változást hozhatnak az önjárók? A cégek azt vetítik előre, hogy a szolgáltatásalapú autózás terjed el a tulajdonlás helyett. Ma még az emberek megvesznek egy autót, és évekig azzal közlekednek, kvázi személyes életterükként kezelik. Az autózás idővel olyan lehet majd, mint a liftezés: ez is egy megosztott közlekedési forma, de senki sem akar magának otthonra saját liftet. Olyan természetességgel hívunk majd önvezető taxit a jövőben, ahogy ma hagyományos taxit, Ubert, vagy ahogy várunk a villamosra, buszra a legközelebbi megállóban. Appal odahívjuk, telefonnal felnyitjuk, és már mehetünk is az autóval. Olcsóbb lesz így közlekedni: ha a humán faktort, a munkaerőt kivonjuk a taxizásból, töredékébe fog kerülni az utazás ezen formája. Harc az „appért” Természetesen ezeket a folyamatokat nem az autógyártók, sokkal inkább az olyan fuvarmegosztók szorgalmazzák, mint az Uber. A cég Pittsburgh utcáin már teszteli saját önjáróit, és célja egy taxiszolgáltatás indítása is. És akkor ott van a másik óriás, a Google is, amely saját részleget is szentelt az önvezetők fejlesztésének.
A Google önvezető autójának prototípusa
Forrás: AFP PHOTO / ERIC PIERMONT Az autógyártók közül elsőként a Mercedes állt elő konkrét tervekkel: nemrég jelentették be, hogy három éven belül szeretnék elindítani saját önvezető taxirendszerüket német nagyvárosokban.
Így nézne ki „Uberville” Ez az önjáró trend és fejlesztési harc felveti azt a kérdést, hogy miért lenne jó nekünk, ha a privát autók helyét átvennék a taxiszerűen működő önjárók? Az International Transport Forum egyik tanulmánya szerint akár 87-90 százalékkal is csökkenhetne a privát autók száma az önjáró taxikkal.
Tíz autóból kilenc eltűnne a városokból, így az összes felszíni parkolóhely 94 százaléka feleslegessé válna.
Ezáltal hatalmas, nagyjából 170 focipályányi terület szabadulhatna fel egy Lisszabon nagyságú város esetén.
A közterületeink nagyrészét ugyanis most autók foglalják el. Erzsébetvárosban például mindennapos látvány, hogy egy háromsávos rendszerben kettőben tároljuk az autóinkat, és csak egyben közlekedünk. Az önjáró kocsik viszont folyamatos mozgásban lennének: beszáll egy utas, halad, kiszáll, majd megy tovább, jöhet egy következő ember.
A floridai Altamonte városában már tesztelik, hogy festene ez gyakorlatban. A város úgy döntött, hogy buszcégek helyett az Ubernek adja a pénzt, a város lakosai pedig egydollárért uberezhetnek. A város gyakorlatilag a jövő közlekedésének éles tesztpályája a jelenben.
Kell a tömegközlekedés is Az Egyesült Államokban ennek nyomán már el is indult egy vita arról, hogy megéri-e egyáltalán tömegközlekedést fejleszteni, ha már küszöbön áll az új technológia. Sokak szerint a villamoshálózatok kiépítésébe is felesleges pénzt ölni, hiszen az önjáró kisbuszok is képesek lehetnek elfuvarozni több utast egyszerre.
try { tagging.render('article020'); } catch (err) { if (tagging) tagging.log(err); }
További ingatlan hírek