Az internet átalakította az ingatlanpiacot
Az informatikai fejlődés teljes mértékben átalakította az ingatlanpiacot
és az ingatlanközvetítők munkáját. A munkahelyeken és otthon egyaránt
elérhető közelségbe került és napi használatúvá vált számítógép az
ingatlanok megtalálására, kiválasztására és sok esetben a kommunikációra
is kiválóan alkalmas, amely teljesen leváltja a nyomtatott
hirdetéseket. Ennek az oka, hogy az internetes hirdetések olyan
mennyiségű adatot, információt és fényképet biztosítanak az
érdeklődőnek, amit más hirdetési forma nem tud.
A Balla Ingatlaniroda megkérdezésen alapuló közvélemény-kutatása alapján
megállapította, hogy az ingatlant keresők közel 80%-a ma már az
internet segítségével és alig pár internetes hirdetési portálon
keresztül keres ingatlant, amelyekkel a kisebb – naponta alakuló, majd
hamar megszűnő - hirdetési oldalak nem tudják felvenni a versenyt. A
piacvezető internetes hirdetési oldalt ma már nem nélkülözheti egyetlen
ingatlanközvetítő sem az eszköztárából, mert erre jelentkezik a vásárlók
döntő többsége, sőt már az eladók is tudatosak ezen a téren, és
kifejezetten megkérdezik az ingatlanközvetítőktől azok kiválasztása
során, hogy melyik weboldalon hirdetnek – tudtuk meg Balla Ákostól, a
Balla Ingatlanirodák ügyvezetőjétől.
Többen úgy vélik, hogy az interneten főleg a Budapesten és a
nagyvárosokban élők keresnek ingatlant. A felmérések és a tapasztalatok
ezt megcáfolják, nem látni különbséget ebben a tekintetben vidéki kereső
és budapesti kereső között, sőt egy vidéki érdeklődőnek még több
információra van szüksége az adott környékről és környezetről, amit
szintén az interneten talál meg korábban. Az is egy téves elképzelés,
hogy az internetes hirdetések csak a fiatalabb korosztályhoz jutnak el -
ez ma már egyáltalán nem igaz.
Sok eladó még a mai napig is azt gondolja, hogy a vevők kifejezetten
szeretnek alkudozni, és ez egy ingatlan eladásának elengedhetetlen
lépése. A folyamatnak ezt a részét is nagyban alakították át az
internetes ingatlanhirdetési portálok, amelyek keresőivel számos más
keresési paraméter mellett a legfontosabbat, az árat szűk sávban
meghatározva a vevő csak azokat az ingatlanokat kapja a találati
listába, amik az árelképzeléseinek megfelelnek. A jelenlegi túlkínálatos
piacon ez sokszor több száz hasonló ingatlant is jelenthet, amely lista
a paraméterek pontosításával rövidül, de ha ebben még mindig számtalan
ingatlant talál az érdeklődő, akkor lejjebb és lejjebb viszi az
árhatárokat, majd így általában az alacsonyabb értékű ingatlanokból
választ. Ez a keresési módszer rámutat arra, hogy csak az olcsó, illetve
a reális árú ingatlanok versenyképesek a kínálatban, a túlárazott
ingatlanok a tapasztalatok szerint csupán az érdeklődők alig pár
százalékát eredményezik, hiszen ezek az internetes keresőben történő
szűkítés miatt bele sem kerülnek a találati listába. Ezért a helyes
árazás - ami az eladó hozzáállásán kívül csupán az ingatlanközvetítő
felkészültségén múlik – továbbra is kulcseleme az értékesítési
folyamatnak.
Az ingatlanköz-vetítői munka bizalmon és személyességen alapul, ami
végigkíséri a teljes folyamatot az eladóval történő első találkozástól, a
hirdetések kreatív megszerkesztésével töltött órákon át, a vevők
kezelésén keresztül egészen a szerződéskötés előkészítéséig, amelyet az
informatika nem tud semmilyen módon helyettesíteni. Ezért az
ingatlanközvetítők megnyugodhatnak: a munkájukra mindig is szükség lesz,
mely munkát az internet csupán támogat, és soha nem fog átvenni, hiszen
az árazás és a személyes kommunikáció nem kiváltható a munkánkban –
véli a Balla Ingatlanirodák ügyvezetője.
Forrás/szerző: Balla Ákos - tulajdonos ügyvezető - Balla Ingatlanirodák
További ingatlan hírek